För att handla på estelle.nu måste du vara minst 18 år. Estelle ingår inga köpeavtal med minderåriga.
Priser och moms
Alla priser på estelle.nu är angivna i svenska kronor (SEK) inklusive 25% moms. Vi reserverar oss för momshöjningar och liknande händelser utanför vår kontroll, samt eventuella prisfel och publiceringsfel. Skulle ett fel ha inträffat kontaktar vi dig som kund innan ordern administreras.
Minimiorder
Vi expedierar inte order under 125 kr + frakt och exp.avgift.
Personliga uppgifter
I och med den nya dataskyddslagen, GDPR, den 25 maj 2018 har vi uppdaterat vår information om hur vi hanterar personliga uppgifter och förtydligat i vilket syfte vi sparar och använder kunddata.
Vi garanterar att all personlig information behandlas konfidentiellt och varken säljs eller på annat sätt förs vidare. När köpet betalas med kort, faktura eller delbetalning måste dock våra samarbetspartners – PayPal el. Svea Ekonomi – även ta del av den personliga informationen.
När du handlar hos oss sparar vi namn, adress, telefonnummer, e-postadress, ordernummer och ip-nummer. Om köpet betalas med faktura/delbetalning via Svea Ekonomi, där personnummer måste uppges vid beställningstillfället, sparas även kundens personnummer. Kortinformation (Visa/MasterCard) skickas alltid krypterat (SSL) för att utomstående inte ska kunna komma åt den informationen. Estelle.nu får aldrig ta del av kundens kortinformation (Visa/MasterCard), vilket ökar säkerheten för dig som kund. Det köpeavtal som vi har ingått med kund utgör den lagliga grunden för behandling av personliga uppgifter och är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra detta avtal gentemot kund gällande ex.vis leverans och betalning.
Vi behandlar inte kunddata som är äldre än två år men för vår bokförings skull behöver vi spara köphistorik i sju år.
Fraktkostnad inom Sverige – alltid 59 kr
På alla beställningar tillkommer frakt- och exp.avgift med 59 kr. Oavsett vad du beställer är frakten aldrig mer än 59 kr inom Sverige.
Betalningssätt
Betalning för leveranser inom Sverige sker antingen med faktura/delbetalning genom Svea Ekonomi, VISA/MasterCard, PayPal eller genom förskottsbetalning till plusgirokonto.
Faktura via Svea Ekonomi – 10 kr
Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Leverans sker endast till folkbokförd adress. Samtliga fakturor är av Estelle överlåtna till Svea Ekonomi AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar netto. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift (f.n. 60 kr). Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Fakturan skickas via mail till den e-postadress som du har uppgivit i kassan i samband med köpet. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.
Vid frågor om din faktura, vänligen kontakta Svea Ekonomi på tel. 08–514 931 13 eller e-postadress: swp@sveaekonomi.se.
Svea Ekonomis kundtjänst är öppen: måndag – torsdag kl. 08–19, fredag kl. 08–18, lördag kl. 10–17 och söndag kl. 11–17.
Du kan även logga in under ”Mina sidor” på Svea Ekonomis hemsida.
Kortbetalning med VISA/MasterCard – 0 kr
Vi tar emot säkra betalningar med VISA/MasterCard – PayPal hanterar alla kort-transaktioner från vår webbutik. OBS: Man kan betala med VISA/MasterCard utan att ha ett PayPal-konto. Endast PayPal kommer i kontakt med din kortinformation som skickas krypterad, vilket ökar säkerheten för dig som kund. Estelle tar därmed aldrig del av någon kunds kortnummer. Fyll i kortinnehavarens namn, faktureringsadress, kortnummer, giltighetdatum samt säkerhetskod (säkerhetskoden är de 3 eller 4 sista siffrorna på kortets baksida). All känslig information skickas krypterad över internet med SSL-teknik (Secure Socket Layer).
PayPal-konto – 0 kr
Om du har ett PayPal-konto kan köpet betalas genom det. För mer info om vilka fördelar det är med ett PayPal-konto, klicka här –>.
Förskottsbetalning – 0 kr
Väljer du att förskottsbetala till plusgirokonto sker detta inom 4 dagar till plusgirokonto nr: 93 59 10-0, mottagare är Estelle. Ange ditt ordernummer på inbetalningen. Beställningen behandlas och skickas först efter att inbetalningen blivit registrerad på vårt konto. Du väljer betalningssättet “Förskottsbetalning till Plusgiro” i kassan.
Delbetalning via Svea Ekonomi – 0 kr
På beställningar över 1 000 kr erbjuder Svea Ekonomi dig att teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du i kassan genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. En aviavgift på 29 kr tillkommer. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Leverans sker endast till folkbokförd adress.
Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 295 kr, aviavgift 29 kr: 12,70%.
Har du några frågor kan du kontakta Svea Ekonomi på tel. 08–514 931 13 för närmare information eller maila till e-postadress: swp@sveaekonomi.se. Svea Ekonomis kundtjänst är öppen:
måndag – torsdag kl. 08–19, fredag kl. 08–18, lördag kl. 10–17 och söndag kl. 11–17.
Du kan även logga in under ”Mina sidor” på Svea Ekonomis hemsida.
Säkerhet vid kortköp via PayPal
Alla korttransaktioner via PayPal sker med SSL-teknik (Secure Socket Layer) – detta innebär att all känslig information sänds krypterad över Internet. PayPal försäkrar att den information du lämnar under transaktionen behandlas strängt konfidentiellt och inte kommer att avslöjas för någon tredje part. Endast PayPal kommer i kontakt med din kortinformation som skickas krypterad direkt till bank, vilket ökar säkerheten för dig som kund. Estelle tar därmed aldrig del av någon kunds kortnummer.
Leveranstid
Vi levererar normalt inom 1-5 arbetsdagar om inget annat anges i artikelbeskrivningen. Till detta tillkommer Postnord/DHL/Schenker Privpak’s distributionstid till dig. Om en vara är tillfälligt slut restnoteras hela ordern till dess full leverans kan ske. Vill du inte vänta på en restnoterad vara har du full rätt att annullera ordern och därmed häva köp. Vid beställning av artiklar med olika leveranstider levereras hela ordern vid ett och samma tillfälle när samtliga artiklar inkommit i lager. För beställningsvaror står den beräknade leveranstiden angiven i artikelbeskrivningen.
Vid beställning av beställningsvaror (såsom möbler) där leveranstiden beräknas till ca 6-13 veckor tillsammans med beställning av artiklar med ordinarie leveranstid sker leverans av ordern vid två (2) olika tillfällen – möblerna levereras separat efter ca 6-13 veckor med DHL och den övriga ordern levereras inom den ordinarie leveranstiden.
Observera att beställningsvaror såsom möbler endast kan betalas genom “Förskottsbetalning till Plusgirot”. Detta p.g.a. att tillverkning av möbler påbörjas först efter erhållen betalning samt att det i våra avtal med Svea Ekonomi och PayPal (dvs de övriga betalningssätten som erbjuds i vår webbutik) finns krav på att leverans måste ske inom ett visst antal dagar. För beställningsvaror såsom möbler beräknas leveranstiden till ca 6-13 veckor, vilket gör att vi endast kan erbjuda betalningssättet “Förskottbetalning till Plusgirot” på order som innehåller möbler.
Estelle reserverar sig för att vissa artiklar kan bli helt slutsålda.
Leveranssätt
Mindre försändelser skickas med Postnord och större försändelser skickas med DHL till ditt närmaste utlämningsställe. De flesta möbler levereras med DHL till din gatuadress. Postnord, DHL och Schenker Privpak’s distributionstid inom Sverige är normalt 1-3 arbetsdagar.
Observera att liggetiden för paket och skrymmande brev på DHL, Postnord och Schenker Privpaks utlämningsställen är 14 dagar!
Beställningsvaror såsom möbler levereras med DHL till gatuadressen och man ansvarar själv för att bära in artikeln från gatan.
Viktig information vid leverans av möbler
När du tar emot din vara är det viktigt att du omedelbart kontrollerar godset/paketet. Skulle emballaget och innehållet vara skadat så meddelar du detta direkt till transportören och då måste detta skrivas på fraktsedeln när du kvitterar. Spara alltid den bekräftelse du får på att ditt gods är skadat. Vi är tacksamma om du meddelar oss snarast om det inträffar. Du har även 1 vecka på dig att anmäla dolda fel, sådant som hänt i frakten men inte syns på kartongen eller andra reklamationer. Fotografera skadan och ta kontakt med oss så tar vi hand om skadan eller reklamationen på bästa sätt.
Ej uthämtade paket
Observera att liggetiden för paket på Postnord, DHL och Schenker Privpaks utlämningsställen är 14 dagar!
För beställda men ej uthämtade varor debiteras kunden 300 kr plus ev. returfrakt. Om fakturan inte betalas inom utsatt tid utgår en påminnelseavgift med f.n. 60 kr. Vid inkasso tillkommer ytterligare avgifter. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten. Om du har ångrat ditt köp efter att paketet har skickats iväg från oss måste du ändå hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till vår lageradress, annars blir det registrerat som outlöst och du kommer då automatiskt att debiteras för beställda men ej uthämtade varor. Kontakta alltid vår kundtjänst innan retur av varor.
Beställningsvaror såsom möbler
Beställningsvaror är varor som vi normalt inte lagerför och som beställs enskilt till kund. I artikelbeskrivningen står det angivet om en vara är beställningsvara samt beräknad leveranstid. Beställningsvaror förskottsbetalas till plusgirokonto och kan inte avbeställas efter att administration/tillverkning av varan påbörjats. Bytes- eller returrätt gäller inte för beställningsvaror.
Observera att beställningsvaror såsom möbler endast kan betalas genom “Förskottsbetalning till Plusgirot”. Detta p.g.a. att tillverkning av möbler påbörjas först efter erhållen betalning samt att det i våra avtal med Svea Ekonomi och PayPal (dvs de övriga betalningssätten som erbjuds i vår webbutik) finns krav på att leverans måste ske inom ett visst antal dagar. För beställningsvaror såsom möbler beräknas leveranstiden till ca 6-13 veckor, vilket gör att vi endast kan erbjuda betalningssättet “Förskottbetalning till Plusgirot” på order som innehåller möbler.
Beställningsvaror såsom möbler levereras med DHL till gatuadressen och man ansvarar själv för att bära in artikeln från gatan.
Viktig information vid leverans av möbler
När du tar emot din vara är det viktigt att du omedelbart kontrollerar godset/paketet. Skulle emballaget och innehållet vara skadat så meddelar du detta direkt till transportören och då måste detta skrivas på fraktsedeln när du kvitterar. Spara alltid den bekräftelse du får på att ditt gods är skadat. Vi är tacksamma om du meddelar oss snarast om det inträffar. Du har även 1 vecka på dig att anmäla dolda fel, sådant som hänt i frakten men inte syns på kartongen eller andra reklamationer. Fotografera skadan och ta kontakt med oss så tar vi hand om skadan eller reklamationen på bästa sätt.
Restorder
Om en vara är tillfälligt slut restnoteras hela ordern till dess full leverans kan ske. Vi meddelar dig när vi beräknar sända ordern – vill du inte vänta på en restnoterad vara har du full rätt att annullera ordern och därmed häva köp. Estelle reserverar sig för att vissa varor kan bli helt slutsålda – om sådan vara har förskottsbetalats eller betalats med kort återbetalas erlagt belopp till ditt personkontonr. Om sådan vara istället har betalats från ditt PayPal-konto sker återbetalning till samma PayPal-konto. Om ordern har betalningssättet ‘Faktura via Svea Ekonomi’ kommer fakturan att krediteras (alternativt makuleras om det gäller hela orderbeloppet).
Returer, reklamationer och återbetalning
Spara alltid följesedeln – den är ditt garantibevis!
Är paketet skadat vid ankomsten ska det genast anmälas till ditt utlämningsställe. Vänligen kontrollera varorna vid leverans – det är viktigt att du kontaktar oss så snart som möjligt när du upptäckt en felexpidierad eller felaktig vara. Kontakta alltid vår kundtjänst om du vill returnera eller reklamera en vara för information om hur varan ska återsändas samt leveransadressen till vårt lager.
Privatpersoner har full returrätt inom 14 dagar från mottagandet – ångerfristen börjar löpa den dag du tar emot varan. Returrätten gäller endast för oskadad och oanvänd vara i oskadad originalförpackning åtföljd av följesedel. Vi återbetalar varan/varornas belopp. Fraktkostnader och ev. fakturaavgift återbetalas ej vid byte/ångerköp. Om varan returneras p g a reklamation eller om vi expedierat fel ersätter vi samtliga fraktkostnader där det på förhand finns en överenskommelse mellan Estelle och kund gällande vilket fraktsätt och fraktbolag varan ska returneras med.
Returpaket får ej sändas mot postförskott eller efterkrav. Uppge ditt personkontonr samt bank för återbetalning av erlagt belopp. Om köpet har betalats från ett PayPal-konto kommer återbetalning av erlagt belopp att ske till samma PayPal-konto. Om köpet har betalningssättet ‘Faktura via Svea Ekonomi’ och fakturan inte har hunnit förfalla kommer gällande belopp att krediteras – har fakturan hunnit förfalla kommer återbetalning att ske till ditt personkontonr. Återbetalning sker så snart varan blivit godkänd. Vi kan endast ersätta eller byta en vara som har kommit oss tillhanda.
OBS: För beställningsvaror och specialbeställda varor gäller EJ bytes- eller returrätt. Bytes- eller returrätt gäller EJ heller för tillklippta tyger.
Publiceringsfel, slutförsäljning m.m.
Estelle reserverar sig för eventuella publiceringsfel och prisändringar som tillkommit. Ev. slutförsäljning av vissa artiklar på denna webbplats meddelas till kund. Estelle förbehåller sig rätten att avslå order.
Force majeure
Estelle skall vara befriade från skadestånd och andra påföljder om fullgörelsen av avtalet hindras eller försvåras av någon omständighet utanför Estelles rimliga kontroll. Exempel på sådan omständighet är terroristdåd, krig, naturkatastrof, myndighetsingripande, oroligheter, inskränkningar i energitillförseln, strejk, arbetsmarknadsstörningar, valutakursändringar, förbud, restriktioner, olyckshändelser, ogynnsamma transport- eller väderleksförhållanden eller uteblivna leveranser från underleverantörer – som Estelle skäligen inte kunnat förutse vid tiden för avtalets slutande och vars följder Estelle inte heller kunnat undvika eller övervinna.
Lagval och tvistelösning
Eventuella tvister som kan uppstå med anledning av avtal som ingåtts mellan Estelle och kund skall avgöras i Sverige av svensk domstol och med tillämpning av svensk rätt.
Copyright angående bilder
Bilder på vår webbplats estelle.nu får inte användas utav andra webbutiker eller för eget kommersiellt syfte. Sajter som vill tipsa om våra produkter får däremot gärna låna bilder från vår webbutik så länge som det anges i texten att produkten finns på estelle.nu och det finns en länk tillbaka till estelle.nu
Bloggar
Bloggar får gärna låna bilder från vår webbutik så länge som det finns en länk tillbaka till estelle.nu och estelle.nu anges som källa i texten.
Estelle
Karl Gustavsgatan 16 B
411 25 Göteborg